2011年12月9日星期五

Pengajaran Mikro

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH ) BAHASA CINA

SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN

1
科目
 Mata pelajaran
华文 Bahasa Cina (S.J.K (C))

2
课题 
Tema
第三十七课 《聪明的骆驼》
Unit 37 Unta Yang Cerdik
3
学习标准
Tajuk
活动(三)叠音字
Aktiviti 3 Kata Ganda
4
时间  Masa
7.45 – 8.15 (30 minit)
5
学习目标  Matlamat
学生能够找出正确的叠音字
Matlamat pada tajuk ini ialah menentukan keupayaan murid supaya mengenalpasti memadankan gambar dengan menggunakan kata ganda yang betul.

6
跨课程元素  Hasil
2.4 层次(三)以叠音字构词,理解词义
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat mengenal pasti kata ganda serta memahami maksud dengan betul.

8
教具  ABM
Kad kata ganda, joran, kotak, gambar
9
教学评价  Pengajaran dan
 Pembelajaran
学生听从指示,进行活动,并在活动中,能正确的找出叠音字。
Murid-murid mengikut arahan semasa menjalani aktiviti dan memadankan kata ganda berserta gambar yang tepat.

10
Objektif
2.4 层次(三))理解叠音字词义。
2.4 Aras 3 memahami kata ganda berimbuhan



步骤 / 时间
Langkah  /  Masa
教材
Bahan Mengajar
教学活动
Aktiviti Mengajar
教具
ABM
引起动机(± 3分钟)
Set Induksi (±3 minit)
-
-
-
步骤(一)(±12分钟)
Langkah 1(±12 minit)
-
-
-
步骤(二)(±8分钟)
Langkah 2 (±8)
-
-
-
步骤(三)(±4分钟)
Langkah  3 (±4)
1. 教师展示图片。
1. Guru memaparkan gambar.
2. 教师介绍游戏钓螃蟹,并讲解游戏规则。
2. Guru memperkenalkan nama aktiviti “ Memancing Ketam” serta menerangkan peraturan-peraturan aktiviti.
3.教师从旁指导。
3. Guru member tunjuk ajar.
4.教师检查答案。
4. Guru menyemak jawapan.
1. 学生仔细观察。
1. Murid-murid memerhatikan gambar dengan teliti.
2. 学生仔细聆听。
2. Murid-murid mendengar arahan yang diberi.
3.学生进行游戏。
3. Murid-murid menjalani aktiviti.
4. 学生读出叠音字。
4. Murid-murid membaca kata ganda.

图片,钓竿
gambar joran






结束 ±3分钟)
Penutup (±3)
-
-
-



Refleksi  Daripada Murid Tahun 3Jingga

Jurugambar : Swi Zi Qing

Kali ini ialah kali pertama saya menolong Cikgu Tan merakam video. Walaupun sebelum ini, saya telah praktik menggunakan rakaman video supaya pada hari ini akan merakam video dengan lancar. Semasa Cikgu Tan mula mengajar, saya pun menekankan butang merakam tetapi selepas 5 minit kemudian, saya dapati saya tidak menekan butang tersebut. Apabila saya memberitahu Cikgu Tan, maka beliau terpaksa berhenti aktiviti rakaman dan menjalani aktiviti semula. Walaupun telah berlaku masalah teknikal tetapi saya berasa amat seronok kerana ini adalah pengalaman yang amat saya hargai.



Murid Yang Menyertai Aktiviti :

1.    Ng Sze Min

Hari ini, Cikgu Tan mengajar kelas bahasa Cina dengan menggunakan bahasa Malaysia. Pada mulanya, saya berasa amat pelik kerana waktu sekarang adalah bahasa Mandarin. Selepas menanya, saya baru sedar kerana Cikgu Tan hendak membuat rakaman. Cikgu Tan memberitahu kami, rakaman yang dibuat adalah tugasan cikgu yang belajar di universiti dan rakaman akan hantar kepada pensyarah di universti. Pada masa itu, saya berasa amat takut kerana saya tidak berapa faham bahasa Malaysia. Saya amat takut jika saya membuat kesilapan. Selepas Cikgu Tan menjelaskan aktiviti yang akan dijalankan, saya pun mengikut aktiviti yang telah dirancang oleh cikgu. Aktiviti ini amat seronok tetapi agar susah bagi saya kerana “memancing ketam” dengan menggunakan rotan amat mencabar.


2.    Li Sin Ying

Semasa Cikgu Tan mengata hendak “memacing ketam”, saya berasa amat takut kerana saya menyangka cikgu meminta kami menagkap ketam yang sebenar. Selepas Cikgu Tan mengeluarkan alat memancing dan ketam, barulah saya sedar. Sebenarnya, cikgu bukan meminta kami meangkap ketam yang benar, ia hanya nama aktiviti sahaja. Say berasa amat menyeronokan kerana aktiviti ini amat menarik minat saya.


3.    Megan Hing

Walaupun saya berasa aktiviti ini menyeronokan tetapi saya masih kurang faham dalam bahasa Malaysia. Kebiasaannya, Cikgu Tan bertutur dengan menggunakan Mandarin. Kali ini, Cikgu Tan menggunakan bahasa Malaysia untuk menerangan menyebabkan saya kurang memahami. Saya hanya mengikut kawan-kawan sahaja semasa menjalani aktiviti ini. Saya juga berasa amat takut kerana saya salah sangka “ketam” yang disebut oleh cikgu adalah ketam yang hidup. Saya berharap Cikgu Tan akan membuat aktiviti ini pada masa akan datang tanpa menggunakan video untuk merakam.


4.    Joseph Soh Ming Han

Saya berasa amat seronok kerana aktiviti amat menarik.  Pada pendapat saya, saya berasa aktiviti juga mempunyai kesukarannya kerana hendak menggunakan rotan untuk menangkap ketam. Semasa saya hendak mengaitkan ketam tetapi gelang getah bergoyang ke sana ke sini. Saya ingin menggunakan tangan untuk menangkap sahaja tetapi pada masa itu Cikgu Tan berdiri di tepi saya. Walau bagaimana pun, akhirnya saya juga berjaya menangkap ketam.


5.    Tan Chiew Ping

Saya adalah murid yang terakhir untuk memancing ketam. Pada mulanya, saya menyangka orang terakhir mestilah paling senang untuk memancing. Semasa memancing, saya baru sedar aktiviti amat sukar kerana cikgu telah menggantungkan gelang besi pada setiap ekor ketam. Gelang besi itu lebih berat daripada ketam,oleh itu gelang besi akan tenggeram pada dasar kotak. Saya telah mencuba dengan banyak kali dan mengambil masa yang panjang. Akhirnya, saya berjaya.

Refleksi Mikro-Pengajaran

Saya menjalankan pengajaran mikro pada langkah 3, pengajaran ini telah mengambil masa selama 8 minit. Aktiviti langkah 3 yang dijalankan ialah “Aktiviti Memancing Ketam”. Saya memaparkan gambar-gambar yang berkaitan kata ganda berimbuhan pada papan tulis. Murid-murid diminta memancing ketam dengan menggunakan joran yang telah disediakan.

Perkara Yang Perlu Saya Baiki

Saya dapati saya menjalankan aktiviti ini dengan mengikuti rancangan saya. Saya juga dapati aktiviti ini kurang mendapat sambutan yang saya ingini. Pada pendapat saya, kemungkinan besar murid-murid kurang fahami permintaan saya. Kali ini saya menggunakan Bahasa Melayu untuk menjalani pengajaran saya. Setelah menjalani pengajaran ini, saya dapati murid-murid kelas ini kurang faham dengan bahasa Melayu. Kali ini adalah kali pertama menggunakan bahasa Malaysia untuk mengajar kelas ini. Saya telah mengajar Kelas Tahun 3 Jingga selama tiga tahun. Selama tiga tahun ini,saya hanya mengajar mata pelajaran bahasa Cina. Kebiasaanya, murid-murid juga bertutur dalam Mandarin. Hari ini, saya mengajar bahasa Cina dalam bahasa Malaysia tanpa memberitahu sebelum itu. Pada mulanya, saya murid-murid kurang faham permintaan saya. Saya dapati mereka berasa amat luar sangka dan kurang memahami permintaan saya. Apabila saya merujuk semula rakaman pengajaran mikro, saya telah menyedar pertuturan saya agar pantas.

Perasaan

Selepas merakam video, saya pun merujuk dengan berulang kali supaya mengesan kekuatan dan kelemahan saya. Saya mendapat pengalaman daripada pengajaran mikro ini kerana ini adalah kali pertama saya menggunakan bahasa Malaysia untuk menjalani rakaman. Walaupun murid-murid kurang faham tetapi mereka masih menjalani aktiviti dengan seronok dan lancar. Saya juga berfikir dalam fikiran saya, adakah aktiviti akan berjalankan dengan lebih seronok jika saya menggunakan bahasa Mandarin?

Saya pun menanya soalan ini pada guru panitia bahasa Cina di sekolah saya. Guru panitia pun memberi sedikit sebanyak pandangan selepas beliau menonton rakaman saya. Beliau amat setuju saya menggunakan teknik bermain untuk menjalankan aktiviti ini. Beliau juga mengata kekuatan saya ialah menjelaskan sesuatu dengan terang dan suara mengajar saya adalah lantang maka anak murid dapati mendengar penjelasan saya dengan teliti. Beliau juga bersetuju dengan pandangan saya iaitu mengajar dalam bahasa Cina akan lebih berkesan.

Saya juga berasa amat gembira kerana murid-murid memuji gambar-gambar ketam yang saya warnakan amat menarik. Saya dapati murid-murid amat tertarik dengan alat bantu mengajar yang saya paparkan. Terutamanya, rotan diganti dengan joran yang sebenar telah menarik tumpuan murid-murid. Masa yang diperuntukan lebih kurang 8 minat amat cukup untuk menjalan aktiviti ini.

Kali ini, saya memilih murid Swi Zi Qing untuk membuat rakaman dengan tujuan murid akan mendapat pengalaman dan mempelajari cara menggunakan camera video. Pengalaman ini kebiasaanya tidak akan dapat di dalam bilik darjah.


  1. Apa tema / isu yang muncul dari maklum balas pensyarah dan rakan tentang pengajaran saya?

- Menurut maklum balas daripada murid-murid, aktiviti memancing ini adalah amat menarik dan menyeronokan. Murid-murid akan lebih mudah mengingati apa yang telah belajar.

- Maklum balas daripada guru panitia bahasa Cina, Pn. Goh Seng Hua. Guru panitia mengatakan belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada murid-murid. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada murid-murid dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dari aktiviti permainan, murid-murid akan menguasai perkembangan dan kemahiran perkembangan dan kemahiran fizikal serta penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan bahasa.
 

  1. Apakah kekuatan saya? Bagaimanakah saya boleh membina dari kekuatan itu?
Melalui pengajaran mikro ini, saya dapati aktiviti bermain telah berjaya menarik perhatian murid-murid. Aktiviti merupakan saluran yang amat berkesan untuk melahirkan perasaan serta punca mendapatkan kegembiraan dan keseronokan belajar.  Saya akan mengekalkan kekuatan saya dengan merancang aktiviti bermain yang berbeza untuk memberi peluang kepada murid-murid supaya belajar dalam suasana yang menggembirakan dan bermakna.


  1. Apakah yang saya perlu menambahbaikan?
Saya dapati aktiviti bermain boleh ditambahbaikan lagi dengan memberi tema pada setiap aktiviti bermain yang dirancang. Gambar untuk menjalankan aktiviti boleh berlainan. Selain memancing ketam, saya akan memberi tema seperti Dunia Di Laut. Saya akan memberi peluang untuk murid-murid supaya mereka pun berpeluang bercuba untuk mereka cipta kehidupan di laut selain ikan, ketam dan sebagainya. Di samping itu, saya dapat mengenalkan pelbagai benda hidup di laut. Dengan cara ini, saya mempercayai kreativiti dan bakat murid-murid dapat dicungkil.
 

Kesimpulan:

Dengan kesimpulannya, saya berpendapat semasa mengajar selain menggunakan  dengan alat bantu mengajar dan buku teks, penjelasan dari guru juga amat penting. Saya dapati murid yang duduk di barisan belakang akan kurang menumpu perhatian semasa guru mengajar. Oleh itu, intonasi guru amat penting kerana murid akan mengambil perhatian apabila guru menjelaskan sesuatu dengan menarik. Semasa menjalankan pengajaran mikro, saya juga perasan guru yang mengajar dengan teknologi seperti komputer akan menarik minat murid. Oleh sebab itu, saya akan cuba menggunakan animasi komputer yang berkaitan dengan tema yang mengajar. Saya percaya melalui usaha dan percubaan akan menambahbaikan pengajaran di dalam kelas. Saya akan terus berusaha dan selalu membuat refeksi serta imbas kembali selepas menjalani pengajaran supaya pada masa akan datang saya akan menjalani makro pengajaran dengan terbaik.
下次再来哟!!